چهارشنبه ٠١ آبان ١٣٩٨

مجتمع آموزش عالی فقه

فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا

اوقات شرعی به افق شهرها

صفحه اصلی > بنر های زیر اسلایدر > اربعین حسینی 

الســلام عـلـی الحـسـیــن(ع)

و علی عـلـی ابن الحسین(ع)

و عــلــی أولاد الـحـسـیــن(ع)

و علی أصحـاب الحـسـیـن(ع)

 

تا کربـلا را نوشت و بر پا کرد     ... کــربـــــلا را بهـشـت دنیــا کرد

عــشـق میلیونی حسیـنی را ... می شود اربــعـیـن تماشـا کرد

اساسا اهمیت‌ اربعین‌ در آن‌ است‌ كه‌ در این‌ روز، با تدبیر الهی خاندان‌ پیامبر(ص‌)، یاد نهضت‌ حسینی برای همیشه‌ جاودانه‌ شد و این‌ كار پایه‌گذاری گردید. اگر بازماندگان‌ شهدا و صاحبان‌ اصلی، در حوادث‌ گوناگون‌ ـ از قبیل‌ شهادت‌ حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام‌) در عاشورا ـ به‌ حفظ یاد و آثار شهادت‌ كمر نبندند، نسل های بعد، از دستاورد شهادت‌ استفاده‌ی زیادی نخواهند برد.

درسی كه‌ اربعین‌ به‌ ما میدهد، این‌ است‌ كه‌ باید یاد حقیقت‌ و خاطره‌ی شهادت‌ را در مقابل‌ طوفان‌ تبلیغات‌ دشمن‌ زنده‌ نگهداشت‌.

رهبر معظم انقلاب ، دیدار اعضاء جمعیت هلال احمر، مسؤولین بنیاد شهید و اقشار مختلف مردم ۲۹/شهریور/۱۳۶۸

 

 

اربعین به معنای چهلم است، و ۲۰ صفر را که چهل روز بعد از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا است اربعین حسینی یا روز اربعین می‌نامند. اهمیت این روز به این دلیل است که طبق نقل‌های تاریخی جابر بن عبدالله انصاری، در این روز به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده است.

 

جابر بن عبدالله انصاری که از صحابه پیامبر اسلام(ص) است به عنوان نخستین زائر امام حسین(ع) شناخته می‌شود. او در اولین چهلم شهادت امام حسین(ع)، یعنی ۲۰ صفر سال ۶۱ق، به همراه عطیه عوفی به کربلا آمد و قبر امام حسین(ع) را زیارت کرد.

در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) پنج نشانه برای مؤمن شمرده شده است. یکی از این پنج نشانه زیارت اربعین است.

 

قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء می‌نویسد: حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان امامان معصوم(ع) در بین شیعیان رایج بوده است و شیعیان حتی در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت مقید بوده‌اند توصیه به زیارت اربعین باعث شده است که شیعیان به ویژه ساکنان عراق، از نقاط مختلف این کشور به سوی کربلا حرکت کنند. این حرکت که غالباً به صورت پیاده صورت می‌گیرد یکی از پرجمعیت‌ترین راهپیمایی‌ها در جهان شمرده می‌شود. پس از سقوط حزب بعث عراق جمعیت این زائران چند برابر شده است

 

  انوری، فرهنگ سخن، ۱۳۹۰ش، ج۱، ص۳۱۲. محدثی، فرهنگ عاشورا، ۱۳۷۶ش، ص۴۵

  قمی، سفینة البحار، ۱۴۱۴ق، ج۸، ص۳۸۳.

قمی، سفینة البحار، ۱۴۱۴ق، ج۸، ص۳۸۳.

طوسی، تهذیب الاحکام، ۱۴۰۷ق، ج۶، ص۵۲.

قاضی طباطبایی، تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)، ۱۳۶۸ش، ص۱-۲.