سه شنبه ٢٤ مهر ١٣٩٧

مجتمع آموزش عالی فقه

فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا

اوقات شرعی به افق شهرها

صفحه اصلی > ادارات > توسعه منابع انسانی 

اداره توسعه منابع انساني

 

با توجه به نقش مهم و جايگاه بر جسته نيروي انساني در دستيابي به اهداف و آرمانهاي سازماني هم زمان با تشکيل مجتمع آموزش عالي فقه، دفتر توسعه منابع انساني با اهداف زير در قالب چهار واحد اداري  فعاليت خود را آغاز نمود:

1. واحد جذب و امور اداري

2. واحد ارزشيابي

3. واحد دانش‌افزايي و فرهنگ سازماني

4. واحد تعاون و رفاه

اهداف و سياستها

1. ايجاد زمينه مناسب جهت پاسخگويي به نيازهاي مجتمع در بخش اساتيد و اعضاي هيئت علمي؛

2. بكارگيري و جذب اساتيد توانمند و با تجربه؛

3. رشد و ارتقاي سطح فعاليت گروه‌هاي علمي تربيتي و كاركنان مجتمع؛

4. تقويت انگيزه اساتيد و كاركنان مجتمع و افزايش سطح بهره وري؛

5. ارتقاي سطح علمي و مهارتي اساتيد و كاركنان مجتمع؛

6. ارزش‌يابي اساتيد و كاركنان و ارج نهادن به تلاش‌هاي صادقانه؛

1-      واحد جذب و امور اداري اساتيد و کارکنان

جايگاه و نقش مهم و سازنده استادان فاضل و فرهيخته در تربيت فراگيران علوم اسلامي بر کسي پوشيده نيست.

جامعةالمصطفي العالميه به عنوان نهاد مهم آموزشي و بين المللي که مسئوليت تعليم و تربيت طلاب علوم اسلامي از کشورهاي مختلف را به عهده دارد، جهت ارتقاء سطح علمي فراگيران خود و بهبود کيفيت برنامههاي آموزشي، جذب و بکارگيري استادان و اعضاي هيئت علمي فاضل و توانمند را در دستور کار خود قرار داده است. از اين رو مسئوليت جذب و بکارگيري استادان محترم مجتمع به دفتر توسعه منابع انساني سپرده شده است و  تمامي مراحل مربوط به جذب استاد از قبيل: تشکيل پرونده گزينش، تعيين حق التدريس، عقد قرارداد و ارزشيابي توسط اين دفتر انجام مي گيرد.

ملاكها و معيارهاي جذب اساتيد

اساتيد حق التدريس در مجتمع به دو دسته مدعو و همكار تقسيم مي شوند كه اساتيد همكار علاوه بر شرايط عمومي داراي شرايط ديگري نيز هستند.

شرايط عمومي

1. صلاحيت علمي مناسب با سطح و موضوع درسي؛

2. صلاحيت فكري، اخلاقي، سياسي و اجتماعي؛

3. حوزوي بودن و حتي الامكان معمم بودن مگر در دروس غيرحوزوي؛

4. توانايي تدريس؛

5. داشتن حداقل دو سال سابقه تدريس؛

6. داراي رويكرد تقريبي؛

7. داراي سلامت روحي لازم براي تدريس؛

8. كسب حداقل 85 امتياز از ارزيابي هاي دوره آزمايشي؛

9. عدم منع قانوني اقامت براي اساتيد غير ايراني.

اولويتهاي جذب

1. داراي رويكرد تربيتي و توان تاثيرگذاري اخلاقي بر طلاب؛

2. داشتن مدرك رسمي حوزوي يا دانشگاهي متناسب با موضوع درسي؛

3. داشتن سابقه تدريس بيشتر در جامعةالمصطفي؛

4. داشتن سابقه پژوهش و تاليف در موضوع مربوط؛

5. داشتن سابقه ايثارگري (سابقه جبهه، جانبازي، اسارت و خانواده شاهد)؛

6. آشنايي با حوزه بين الملل؛

7. گذراندن دوره‌هاي روش‌هاي تدريس و ارايه درس.

2-      واحد ارزشيابي اساتيد و کارکنان

ارزشيابي عملکرد هر سازمان و نهاد در مسير حرکت به سوي اهداف تدوين شده از ضرورتهاي اجتناب ناپذير است، زيرا علاوه بر اينکه ارزشيابي منشأ تحول، پويايي و نشاط در فعاليتها مي باشد زمينه شناسايي نيروهاي توانمند وخلاق را نيز فراهم مي آورد.

در ارزشيابي سالانه علاوه بر شرح وظايف و دستورالعملها، ملاکهايي همچون ارايه پيشنهادها و طرحها و عملکرد رفتاري مد نظر قرار مي گيرد. فرآيند ارزشيابي به گونهاي است که هر کارمند بر اساس شرح وظايف معين شده توسط مسئول مستقيم ارزشيابي مي شود و در بخش استادان فرآيند ارزشيابي متنوعتر مي باشد و هر استاد توسط طلاب، گروههاي علمي و مسئولان آموزشي مورد ارزيابي قرار مي گيرد.

3-      واحد دانش افزايي و فرهنگ سازماني هيئت علمي و کارکنان

مجموعه و سازماني موفق خواهد بود که داراي نيروي انساني توانمند و با نشاط باشد؛ نيروي انساني ماهر و متخصص به منزله موتور حرکت در هر سازمان و مجموعه به حساب مي آيد، زيرا دستيابي به اهداف سازماني بدون نيروي انساني توانمند ممکن نمي باشد ولو اينکه آن سازمان در ابعاد ديگر داراي امکانات و نقاط قوت فراوان باشد.

مجتمع آموزش عالي فقه به عنوان يک مجموعه آموزشي وتأثيرگذار در سطح بين الملل که فراگيراني از سراسر دنيا دارد، نياز بيشتري به نيروي فاضل و متخصص در ردههاي سازماني خود دارد تا بتواند گامهاي بلندي در دستيابي به اهداف متعالي خود در عرصههاي جهاني بردارد.از اين رو متناسب با نيازهاي گوناگون سازماني و براساس پيشرفت در تکنولوژي آموزشي برنامههاي متنوع و كاربردي کوتاه مدت و بلند مدت را براي اعضاي هيئت علمي و كاركنان خود برنامه ريزي نموده است.

 

4-      واحد تعاون و رفاه كاركنان و اعضاي هيئت علمي

در راستاي ارايه خدمات مطلوب به کارکنان و اعضاي هيئت علمي مجتمع، دفتر توسعه منابع انساني، در زمينههاي مختلف از جمله: طرحريزي و پيگيري برگزاري اردوهاي خانوادگي كاركنان، رايزني با تورهاي زيارتي جهت ارايه خدمات براي همكاران، پيگيري امور اداري درون سازماني همكاران و... ارايه خدمات ميكند.