سه شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٧

مجتمع آموزش عالی فقه

فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا

اوقات شرعی به افق شهرها

صفحه اصلی > گروه های علمی > فقه مقارن 

 

گـروه علمی تربیتی فقــه مقـــــارن

 

 

 

 

 

اهمیت  فقه مقارن

فقه مقارن از ابعاد گوناگون ، اهمیّت بالایی دارد که برخی آن ها عبارتند از :

الف)تقویت نیروی استنباط

بی شک وقتی می توان به حدّ بالایی از پختگی درشناخت یا استنباط احکام اسلامی رسید که در نظریّه پردازی وبررسی ونقد مباحث فقهی ، در کمیّت وکیفیّت به آرای مخالفان وموافقان وادلّه آنان توجّه کرد . آنان که شناخت یا استنباط هایشان از مباحث فقهی تطبیقی است ازکسانی که این گونه نیستند قوی ترند.ودر ساحت گفتمان های فقهی حضوربهتر وسازنده تری دارند .وقدرت استنباط در فقیه عرصه فقه مقارن به مراتب بیشتر از فقیهی است که چنین عرصه ای را ندیده یا حضور ضعیفی در آن داشته است. 


ب) ایجاد و تقویت اتّحاد و همبستگی بین مذاهب اسلامی

شناخت نقاط مشترک ومختصّ اقوال فقهی مذاهب فقهی اسلامی ازجانبی سبب می شود هر مذهبی آرای فقهی مختصّ به خود ودیگر مذاهب رابشناسد ونقاط قوّت وضعف خود ومذاهب مقابلش را ارزیابی کند واز جانب دیگر این موضوع مسیر تقریب بین مذاهب را هموار می سازد.

 

آری با تعلیم وتعلّم فقه مقارن می توان ازسوء تفاهم ها جلوگیری کرد ونقاط مشترک را شناخت وبه جای تفرقه وکینه ورزی نسبت به یکدیگر، به اتّحاد وهمبستگی رو آورد. نقل است ترکان عثمانی شیعیان را متّهم کردند که حجّشان

کربلا ونجف است[1]این گونه مسائل ومانند آن، ضرورت بحث تقریب بین مذاهب بایکدیگر را آشکار می کند؛از این رو برخی علمای مذاهب از سالیان گذشته تا به حال در این مسیر کوشیده اند ودر کشور هایی مانند مصر وایران با تشکیل مجامع وسازمان هایی؛مانند: دار التّقریب ومجمع التّقریب بین المذاهب الاسلامیّه به این وظیفه پرداخته اند.

نقل است:آیت الله العظمی بروجردی«علیه الّرحمه» روایات مشترک بین شیعه واهل سنّت در باره صفت حجّ پیامبر اکرم«صلّی الله علیه وآله وسلّم» رابرای پادشاه عربستان فرستاد تا مردم آنجا راآگاه کند که منبع حجّ شیعه وسنّی در بسیاری موارد مشترکند.[2]

در دار التّقریب ،مناسک حجّ شیعه واهل سنّت به صورت مقارنه ای تدوین شد وشیخ حسن البنّاء،رهبرإخوان المسلمین و یکی از اعضای جمعیت تقریب، آن را در روزنامه إخوان المسلمین،چاپ ودر موسم حجّ بین حاجیان منتشر کرد.[3]

تدریس فقه مقارن زمینه ای می سازد تاعلمای مذاهب فرصت بیابند علاوه برشناخت نقاط مشترک فقهی، نقاط

مختصّ آن را در مذهب خود ومذاهب دیگر رابشناسد ودر این فرایند،قوّت مذهب خود را در همه مسائل یابرخی آن هابه دیگران ثابت کنند. وچنانچه در مذهب مقابل مطلبی یا مطالب حقّی یافتند آن را بی تعصّب بپذیرند ومسیر تقریب را هموار تر کنند.شیخ محمّد شلتوت از علمای بزرگ الازهر در مصاحبه مطبوعاتی چنین گفته است: من و بسیاری از برادران و همکاران چه در دار التقریب و چه در مجامع الازهر و چه در شورای فتوا و چه در کمسیون های احکام خانواده و غیره توانستیم اقوال و آرایی از مذهب شیعه را بر مذاهب تسنّن ترجیح دهیم با آن که خود مان سنی بودیم من شخصا دلیل شیعه را قوی تر دانسته و بر طبق رأی آنان در این قسمت فتوا میدهم و اصولا فقیه منصف موارد بسیاری را در فقه شیعه میتوان بیابد که از حیث دلیل، نسبت به پاره ای از اقوال اهل سنّت قوّت بیشتری دارد و از نظر مصلحت جامعه اسلامی استقرار خانواده سازگارتر است.[4]

 

شیخ محمّد جواد مغنیه لبنانی گفته است  : در یکی از سفرهایم از شیخ محمّد شلتوت درباره انگیزه فتوایش به جواز تعبّد به مذهب جعفری پرسیدم. وی در جمع بزرگان الازهر گفت: «من در مقام استنباط احکام فقهی وقتی بعضی دلائل فقه شیعه را مورد دقت و نظر عمیق قرار دادم، دیدم که دلایل این فقه از قوّت و متانت و ظرافت خاصی برخوردار است و این امر باعث شد که فتوایی بر جواز پیروی از مذهب شیعه صادر کنم.

و من خودم در بعضی مسائل فقهی براساس فقه جعفری فتوا داده ام برشماست که کتاب های شیعه را با دقّت مطالعه کنید.» [5]

Text Box: 4علاوه بر آنچه گفته شد از دیگر آثار توجّه به فقه مقارن پیدایش چندین دایره المعارف فقهی مشتمل بر فقه شیعه جعفری است؛ مانند: موسوعه فقه جمال عبد الناصر در مصر، موسوعه فقه الامام علی بن ابی طالب علیها السّلام، تألیف دکتر رواس قلعه جی در سوریه و معجم فقه السلف، عترة و صحابه و التابعین به تألیف اساتید دانشگاه امّ القرای عربستان.

توجّه خاص شیخر محمود شلتوت به فقه شیعه سبب شد برخی قوانین مدنی مصر طبق فقه این مذهب تغییر یابد و پس از او، این تأثیر توسط شاگردانش در الازهر و نیز مجمع البحوث الاسلامیه به کشورهای اسلامی دیگر؛ مانند؛ اردن، قطر، امارات، سودان، سوریه و لبنان برسد.[6]

ضرورت رشته فقه مقارن :

فقه مقارن شيوه‌اي از آموزش فقه بلکه شعبه ای از علم فقه است كه در آن به تطبيق آراء و نظريات فقهي مذاهب اسلامي پرداخته مي‌شود و بالاترين سطح آن نقد و بررسي نظريات فقهي مذاهب اسلامي و ادله آنها براي اثبات نظريه درست مي‌باشد.

پرداختن به اين رشته از چند جهت ضرورت دارد:

1.    فهم مسايل فقهي، در يك مذهب، با بررسي اين گونه مباحث در مذاهب فقهي ديگر، قوت مي‌گيرد و هنگام مناظره با صاحب­نظران مذاهب مقابل به شايستگي مي‌توان از مذهب خود دفاع كرد.

2.    در فقه مقارن، مي‏توان به نقاط ضعف و قوت خود و ديگران واقف شد و با توجه به همه آنها و نتايج حاصله از بررسي‏ها، نظام فقهي با پايه‏هاي استوار و مباني مستحكم و با اسلوبي قابل دفاع، بنا كرد.

3.    هم­اكنون گسترش حيرت‌آور وسايل ارتباطي از قبيل اينترنت، ماهواره و ... جهان را همانند دهكده كوچكي كرده است كه همگي در آن به راحتي مي‌توانند با يكديگر گفتگو كنند كه البته، داشتن زبان و منطق مشترك بين افراد يكي از نياز‌هاي اين كار است، بي­شك فقه مقارن زبان و منظق مشتركي ، در عرصه گفتمان‌هاي فقهي در سطوح مختلف براي فقه پژوهان به شمار مي‌آيد.

4.     بيشتر دانش پژوهان فقه، ساكنان كشورهاي اسلامي با تعدد مذاهبند؛ از اين رو كساني از آنان در عرصه تبليغ احكام دين و دفاع از آن موفقند كه فقه مقارن آموخته باشند.

 

اهداف:

1.    تعليم اصول و مباني كلي حاكم بر فقه مذاهب اسلامي؛

2.    آگاه كردن دانش پژوهان به منابع و مناهج جديد و قديم مذاهب در عرصه فقه و اصول و مسايل مربوط به آنها؛

3.    آشنا كردن فراگيران به علل اختلاف‏ها و راه‏هاي تقريب در برداشت‏ها در عرصه فقه و اصول؛

4.    آموزش آراي اختصاصي مذهب اماميه به دانش پژوهان ؛

5.    آشنا كردن دانش پژوهان به برتري فقه و اصول مذهب اماميه در موارد اختلافي؛

6.    آشنايي دانش پژوهان با نقاط ضعف و قوت مذاهب جديد و قديم.

پيشينه فقه مقارن

پس از رحلت جان‌گداز پيامبر گرامي اسلام"صلّي ألله عليه وآله وسلّم" إنشعاباتي درأمّت اسلامي صورت گرفت كه بر اثر آن، مذاهب گوناگوني به ويژه در عرصه فقه وفقاهت،مقابل مكتب اصيل اهل بيت " عليهم السّلام" پديد آمد.

Text Box: 6برخي تعداد اين مذاهب را كه بعداً به مذاهب فقهي اهل تسنّن معروف شدند بيش از يكصد مذهب دانسته اند كه از بين آن‌ها فقط چهار مذهب معروف؛ يعني مذهب حنفي، مذهب مالكي، مذهب شافعي ومذهب حنبلي،دردنيا رايجند وديگر مذاهب فقهي اهل سنّت، به كلّي منسوخند يا پیروان كمي دارند.

اشتراكات واختلافات فقهي اين مذاهب با همديگر از يك سو،و با مذهب اهل بيت" عليهم السّلام"از سوي ديگر، وهم‌زيستي همه مذاهب فقهي با يكديگر در جهان اسلام سبب شد برخي علماي مذاهب، درآموزش و پژوهش فقه و نيز تدوين متون فقهي به شيوه تطبيقي يا فقه مقارن روآورند ؛ كه گاهي مقصود ازآن ، تطبيق آراي فقهي مذاهب اهل سنّت با يكديگر ودر مواردي منظور از آن ، تطبيق فقه اهل بيت" عليهم السّلام"با برخي مذاهب فقهي اهل تسنّن يا همه آن ها است.ازجمله منابع فقه مقارن در شيعه واهل تسنّن عبارتند از: كتاب الخلاف نوشته شيخ طوسي ، تذكرة الفقهاء نوشته ابن مطهّر حلّي، ، الفقه علي مذاهب الخمسه نوشته محمد جواد مغنيّه  ، المبسوط نوشته ابو بكر سرخسي، ، الفقه علي مذاهب الاربعه ،نوشته عبد الرّحمن جزيري، الفقه الاسلامي وادلّته،نوشته دكتروهبه زحيلي، و...


 چشم­انداز:

فارغ­التحصيلان اين گروه در عرصه رقابت‌هاي علمي ـ فقهي توانايي استدلال بر حقانيت مذهب فقهي اهل­بيت (علیهم السلام)پيدا می کنند  ومی توانند با انتشار تراث فقهي شيعي در مجامع و مراكز علمي ـ پژوهشي كرسي­هاي علمي و نظريه­پردازي را به سوي ترويج مكتب اهل­بيت « علیه السلام » هدايت كنند ان شاءالله.

 

جایگاه علم فقه مقارن در جهان اسلام:

 گسترش حيرت انگيز وسايل ارتباطي؛ مانند: ماهواره، اينترنت و...جهان را دهكده كوچكي كرده است كه همگي درآن به راحتی مي توانند با يكديگر تعامل فکری ، علمی و فرهنگی داشته باشند که البته، داشتن زبان ومنطق مشترك بين افراد و مجامع علمی - فرهنگی،يكي از نياز هاي اين كار است.بي‌شك فقه مقارن،زبان و منطق مشتركي در عرصه  گفتمان هاي فقهي مذاهب با یکدیگر در سطوح مختلف است به ویژه این که گرایش به مباحث تطبیقی در علوم اسلامی و از جمله فقه مقارن به مراتب از گذشته بیشتر است.

جایگاه علم فقه مقارن در المصطفی:

المصطفی مرکز علمی مهمی است که می تواند رویکرد تطبیقی در ارائه علوم اسلامی را تقویت کند و در این عرصه ، فقه اسلامی به لحاظ اهمیت آن در جهان اسلام ، نقطه مرکزی توجّه مسلمانان به آن است ؛ از این رو فقه مقارن در جامعة المصطفی نقطه درخشانی برای تبادل فکری مسلمانان در عرصه فقه و فقاهت است که از جمله آثار پر برکت آن تقلیل اختلافات و افزودن به مشترکات در این مجال فکری است.

 

پیشینه تاسیس گروه فقه مقارن :

با تحول خوبی که در مرکز جهانی علوم اسلامی [7] پیش آمد، گروه فقه و اصول مدرسه عالی حجتیه اولین گروه علمی است که راه اندازی شد و توانست دروس فقه و اصول را به عنوان دروس سنتی در قالب سرفصل تعریف کند و متون آموزشی متناسب با آن معرفی کند . رشد پژوهش در کنار آموزش و روی آوردن دانش پژوهان به تحقیقات پایانی و پایان نامه ها با موضوعات متنوع و عوامل دیگر  باعث شد گروه فقه و اصول با دو کمیته فقه و اصول مقارن و فقه سیاسی به کار خود ادامه دهد .اما دیری نپایید که در سال 1383 گرو ه فقه و اصول مقارن مستقل شد و این حرکت مبارک مورد استقبال دیگر مدارس قرار گرفت و مدرسه عالی فقه تخصصی نیز با تأسیس و راه اندازی گروه فقه مقارن، هم عرض گروه فقه و اصول مقارن معرفی شد و درسال 1385 دو گروه ادغام شدند و هم اکنون این گروه به نام گروه فقه مقارن با توانمندی در عرصه اساتید فرهیخته و داشتن سرفصل ها در مقاطع کارشناسی ارشد با چهار گرایش و راه اندازی مقطع دکتری و سطح چهار قامتی استوار در المصطفی به شمار می آید.

عملکرد گروه از بدو تأسیس تا سال 1396

v    آموزشی :

1.       برگزاری دوره های آموزشی برای طلاب دوره کارشناسی ارشد رشته فقه مقارن :

-                    از سال 1382 تاکنون 6 دوره دانش‌پژوه به تعداد 65 نفر در این مقطع پذیرفته شده‌اند که از این تعداد 30نفر با دفاع از پایان نامه خود فارغ التحصیل شدند. 19 نفر در حال پایان نامه نویسی و 16 نفر در حال تحصیل می‌باشند.

-                    برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد فقه مقارن همراه با تدوین سرفصل دروس طی جلسات متعدد کاری توسط شورای گروه تهیه گردید و در هفتصدو نوزدهمین جلسه شورای برنامه ریزی آموزش عالی (‌وزارت علوم)مورخ 26/2/1388مورد تصویب قرار گرفت و مجوز اجرادریافت کرد. 

 

2.       برگزاری دوره های آموزشی برای طلاب دوره دکتری رشته فقه مقارن:

-                    از سال تحصیلی 92-1391 چهار دوره دکتری فقه مقارن به تعداد 26 نفر طلبه پذیرفته شده اند که7 نفر در حال حاضر واحد های درسی را به پایان رسانده و مشغول نوشتن رساله هستند  و 19 نفر در حال تحصیل می باشند.

 

-                    برنامه آموزشی دوره دکتری فقه مقارن همراه با تدوین سرفصل دروس طی جلسات کاری متعدد در شورای گروه تهیه گردید و درهفتصدو نود و ششمین جلسه شورای برنامه ریزی آموزش عالی (‌وزارت علوم )مورخ 4/12/1390مورد تصویب قرار گرفت و مجوز دریافت کرد.. 

3.       برگزاری دوره های آموزشی برای طلاب دوره سطح چهار رشته فقه مقارن:

-        در سال تحصیلی 92-1391 و 93-1392  دو دوره سطح چهار فقه مقارن با تعداد 26 نفر طلبه پذیرفته شده اند که در حال حاضر دانش پژوهان اولین دوره، 13 نفر واحد های درسی را به پایان رسانده و مشغول نوشتن رساله هستند ، دوره دوم با 13 نفر یک ترم از واحد های نظری باقی مانده ، طرح اجمالی نوشته اند و منتظر ابلاغ تدوین رساله می باشند.

-                    برنامه آموزشی دوره سطح چهار فقه مقارن همراه با تدوین سرفصل دروس طی جلسات کاری متعدد در شورای گروه تهیه گردید و در چهل وچهارمین جلسه شورای آموزش جامعة المصطفی (ص ) العالمیة مورخ 12/10/1389مورد تصویب قرار گرفت. 

 
 

4.       برگزاری جلسات هفتگی شورای اعضای گروه که به اهم مصوبات آن اشاره می شود:

-          بررسي و تصويب سرفصل‌هاي دوره‌هاي كارشناسي ارشد ، دكتري و سطح 4 رشته فقه مقارن

-          تدوين طرح كرسي‌ مذاهب اسلامي

-          تهيه منظومه موضوعات پايان‌نامه

-          بررسي و تصويب طرح‌هاي اجمالي و تفصيلي دانش‌پژوهان کارشناسی ارشد براي پايان‌نامه

-          تعيين منابع آزمون دوره‌هاي كارشناسي ارشد ، دكتري و سطح 4 رشته فقه مقارن

-          تعيين موضوعات و سخنرانان متنوع براي نشست‌ها و همايش‌هاي علمي و ....

-          بازنگری متون و مواد درسی دوره کارشناسی ارشد، دکتری و سطح چهار رشته فقه مقارن.

-          تهیه و بررسی طرح راهکارهای ساماندهی تحقیقات کلاسی .

-          تهیه و بررسی طرح راهکارهای جذب دانش پژوه برای مقاطع دکتری و سطح چهار رشته فقه مقارن.

5.       جذب و تأمین اساتید مجرب به عنوان اعضای گروه ، استاد همکار ، هیأت علمی و تدریس.

6.       ارزیابی اساتید گروه در پایان هر ترم تحصیلی .

7.       انتخاب استاد نمونه از بین اساتید گروه و معرفی به مجتمع.

8.       شناسایی و حمایت از نخبگان گروه و معرفی آنها به مجتمع جهت جذب استادی و هیأت علمی.

9.       برگزاری برخی از واحد های درسی باقی مانده طلاب به صورت معرفی به استاد.

10.   Text Box: 12برگزاري جلسات متعدد با دانش‌پژوهان و اساتيد گروه و بررسي پيشنهاد ها و انتقادات آنان .

11.   تشکیل بانک اطلاعاتی جهت ذخیره اطلاعات و سوابق پژوهشی و آموزشی دانش پژوهان و اساتید در گروه.

12.   تشکیل بانک سوالات  آزمون ها و امتحانات.

13.    ضبط جلسات درسی اساتید به خصوص اساتید مدعو و نگهداری آن در گروه علمی.

14.   تعیین دروس برای هر نیمسال تحصیلی در قالب دسته­های مختلف تحصیلی پذیرفته شدگان.

15.   ارائه مشاوره و راهنمایی تحصیلی و حل مشکلات تحصیلی برخی دانش پژوهان در مراحل مختلف آموزشی.

16.   پیگیری تهیه متون و محتوای درسی مناسب جهت دروس.

17.   مصاحبه و ارزیابی طلاب جدیدالورود کارشناسی ارشد.

18.   برگزاری آزمون جامع برای طلاب دکتری  و سطح چهار.


 

v    پژوهشی

1.       Text Box: 13برگزاری دوره‌های دکتری و سطح چهار به صورت پژوهش محور؛

2. برگزاری نشست‌های علمی متعدد در موضوعات و مسائل مربوط به گروه:

- بررسي ضرورت فقه مقارن سخنران/ استاد :.مبلغي        تاریخ برگزاری:. سال 87

- بررسي كتب حديثي فقهي مذاهب اسلامي  سخنران/ استاد : غيب غلامي تاریخ برگزاری:  سال 88

- مرزهاي بدعت و سنت سخنران/ استاد  : نجم الدين طبسي تاریخ برگزاری: آبان  سال 89

- جايگاه فقهي قيام‌هاي مردمي درجنبش‌هاي معاصر سخنران/ استاد : زماني و مصطفوي‌نيا            

 تاریخ برگزاری : ارديبهشت سال 90

- اختلاف فتاوا ؛ اسباب ،‌آثار و پيامدهاي آن   سخنران / استاد مصطفوي نيا تاريخ برگزاري : آذر سال 91

- نهادهاي اجتماعي و امت اسلامي « خانواده از ديدگاه فريقين » سخنران / استاد سيد منذر حكيم و استاد محمد علي انصاري  تاريخ برگزاري : دي سال 92

- عزاداری از دیدگاه مذاهب اسلامی و شبهات مربوط به آن سخنران /استاد توحیدی و استاد مصطفوی تاريخ برگزاري : مهر سال 93 

- مقایسه روش های تبلیغی شیعه و وهابیت سخنران /استاد مصطفوی و مرادی تاريخ برگزاري : اسفند سال 94 

-  تحریف کتب و منابع فقهی حدیثی در کتب غیر شیعی سخنران /استاد توحیدی                                         تاريخ برگزاري : آذر 95

-  جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی     سخنران / استاد غفوری بهمن 96

3.  تهیه و تدوین طرح تعیین اولویت های پژوهشی گروه فقه مقارن .

Text Box: 144. ارائه مشاوره علمی در زمینه پایان نامه ، رساله دکتری و سطح چهار، و تحقیقات کلاسی .

 


v    تربیتی

1.       استفاده از ظرفیت برنامه های آموزشی ، پژوهشی ، تربیتی و متون درسی در جهت رشد اخلاقی و تربیتی دانش پژوهان.

2.       محوریت بخشیدن به تربیت و اخلاق در تمامی برنامه ها و فعالیت های گروه.

3.       آسیب شناسی اخلاقی و تربیتی دانش پژوهان در موارد متعدد و طرح در جلسات گروه جهت ارائه راهکار و اقدام برای رفع آسیب.

4.       برگزاری اردوهای علمی تفریحی در جهت رشد اخلاقی و تربیتی دانش پژوهان .از جمله اردوی علمی تفریحی در مشهد مقدس و اردوی علمی تفریحی در اردوگاه امام رضا « علیه السّلام »

5.       Text Box: 16Text Box: 15مشارکت در طرح تکریم دانش پژوهان با حضور در منزل آنان(به تعداد 68 مورد)

مقطع درسی

 

عنوان درسی

تعداد

واحد درسی

کارشناسی ارشد

 

فقه (1 تا 5)( مکاسب محرمه،بیع، شروط متعاقدین،خیارات(

اصول (1 تا 4)(حجیت قطع،دله محرزه، استصحاب)

اصول مقارن (1 و 2)(اصول عملیه، قیاس ، استحسان، مصالح مرسله)

98

 

 

کلام (1 تا 3)(توحید، نبوت، امامت، معاد، کلام جدید)

فقه­الحدیث

اسباب اختلاف فقها

 

 

كيفيت پيدايش و شكل‌گيري مذاهب فقهي اسلامي

بدعت‌شناسي فقهي و سؤالات مربوط

 

فلسفه فقه

 

 

 

فقه عبادات مقارن (1 تا 3) (طهارت و صلاة، حج، خمس وزکات،)

عقود و ايقاعات مقارن

ولايت الامر مقارن

 

 

قواعد فقهي مقارن

منهج‌شناسي مقارن

مباني كلامي فقه مقارن

 

 

فقه القرآن مقارن

رجال و درايه مقارن

زبان تخصّصي

 

 

 

پايان‌نامه

   

---

---

 

 

دکتری

 

فقه استدلالی عالی (1 تا 3)(صلاة، صوم، نکاح و طلاق)

   

اصول استدلالی عالی (1 تا 3)(مفاهیم،مباحث عقل، استصحاب)

بایسته های فقه مقارن

80

 

 

روش شناسی فقهای مذاهب اسلامی در استنباط

   

بررسی کتب و منابع حدیثی فقهی مذاهب اسلامی

اجتهاد و افتاء

 

 

زبان تخصصی

   

آیات الاحکام مقارن

نقد و بررسی قواعد فقهی اختصاصی مذاهب اسلامی

 

 

معیارهای جرح و تعدیل

   

فقه مقاصدی مقارن

---

 

سطح 4

 

فقه (1 تا 6)( (طهارت و صلاة،صوم، نکاح ،طلاق،مسائل مستحدثه،)

   

اصول (1 تا 6)( اوامر و نواهی،مفاهیم،حجیت،اصول عملیه، استصحاب)

روش شناسي درس خارج و شيوه نقد اجتهادي

100

 

 

مكاتب و مناهج اجتهاد

   

فقه مقارن

قواعد فقهيه

 

 

كاربرد و تطبيق قواعد رجال و داريه در استنباط

   

منطق و فهم دين(هرمنوتيك) و زبان دين

فقه مقارن عالي(1 تا 5)(صلاة، صوم، تقیه، نکاح، طلاق، ارث، حجر، بغی، محاربه)

 

 

اصول فقه مقارن (عقل، قیاس ، مصالح مرسله)

   

آيات الاحکام

نقد و بررسي قواعد فقهي اختصاصي مذاهب اسلامي

 

 

معيارهاي جرح و مقديل

   

فقه مقاصدي مقارن

---

 

                   

-               اساتید گروه به صورت دو نفره و یا با خانواده همراه با هدایایی به منازل طلاب سرکشی می کنند و از نزدیک درد و دل ها ، نیازها و مشکلات آنان را رصد کرده و در جهت رفع نیازها و مشکلات آنان در مراتب مختلف آموزشی ، تربیتی و مادی از طریق کانال‌های مختلف اقدام می کنند.

6.       ارائه مشاوره های اخلاقی و تربیتی توسط اساتید گروه.

7.       اهتمام به زی طلبگی متناسب طلاب و توجیه لازم در صورت نیاز.

8.       همکاری با معاونت محترم تربیتی در طرح مربیان اخلاق و تربیت و نظارت بر حسن انجام آن.

دانش پژوهان گروه به 6 دسته 10 نفره تقسیم شده و برای هر دسته استاد مناسب تعیین و معرفی گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text Box: 17 

 


آدرس گروه

مجتمع امین ، بلوک 1، طبقه دوم ، مدرسه عالی فقه تخصصی، گروه علمی ـ تربیتی فقه مقارن

سال تأسیس

1382

شماره تلفن گروه

32133155

ایمیل مدیرگروه

mhabed4@yahoo. com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
  Text Box: 18
 


[1] . شاید این روایات از شیعه مستمسک آنان بوده است که زیارت این دو مکان مقدّس باچند حجّ وعمره برابری می کند. در باره این ماجرا رجوع شود:أمراء البلد الحرام، دحلان،ص832؛صفحات منتاریخ مکّه مکرّمه ، ج2،ص231،سذوک هور خونیه.

[2] . فصلنامه میقات حجّ،عبد الکریم بی آزار شیرازی،تقریب بین شیعه وسنّی سال یکم؛مجلّه مناسک حجّ،ش یکم،پاییز1371ه.ش.

[3] .همبستگی مذاهب اسلامی ، عبد الکریم بی آزار شیرازی،ص10،انتشارات امیر کبیر،تهران _ ایران.

[4] . همبستگی مذاهب اسلامی، ص 357.

[5] . ابراهیم جنّاتی، مجله تقریب مذاهب اسلامی، شماره 5، ص44.

[6] . عبد الکریم، بی آزار شیرازی، فلصنامه فقه، شماره 34.

[7] . ( نام پیشین جامعة المصطفی العالمیّه )