جستجو
جستجوی پیشرفته
English | فارسی | Urdu | Az | العربی
صفحه اصلی > مدیریت و معاونتها > معاونت پژوهش 

معاونت پژوهش

به منظور تعميق آموزش‌هاي تخصصي كه لزوماً به واسطه تحقيق و پژوهش در عرصه‌هاي مختلف علمي قابل دست‌يابي است، معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالي فقه با برنامه‌ريزي، پشتيباني و ارايه خدمات پژوهشي به طلاب محترم در همه سطوح زمينه دسترسي به اين مهم را فراهم نموده است.

سياست‌ها و اهداف

1. تقويت و گسترش مطالعات كاربردي و راهبردي به منظور فراهم آوردن زير‌ساخت‌هاي نرم افزاري و برنامه‌‌ريزي بر اساس تقاضا محوري، مأموريت گرايي و روزآمدي پژوهش ها؛

2. گسترش فعاليت‌هاي پژوهشي منطبق بر نيازهاي فكري، اجتماعي و فرهنگي جهان اسلام؛

3. اهتمام به كرسي‌هاي نظريه پردازي و تبادل انديشه؛

4. جهت‌مند نمودن پژوهش‌هاي ضمن آموزش؛

5. نشر توليدات علمي- پژوهشي؛

6. توسعه فرصت‌هاي مطالعاتي و علمي خاص فرهيختگان و نخبگان؛

7. حمايت از پژوهشگران خلّاق؛

8. توسعه روحيه پژوهش‌گري و خودباوري؛

9. شناخت و نقد گفتمان‌هاي معارض؛

10. توسعه و به روزرساني زيرساخت‌هاي اطلاع رساني علمي پژوهشي.

ادارات سه گانه امور پژوهشي، امور خدمات پژوهشي، امور كتابخانه و بانك اطلاعات، عهده‌دار تحقق سياست‌ها و اهداف معاونت پژوهش مجتمع مي‌باشند.

اداره امور پژوهشي

اين اداره با هدف پشتيباني و ساماندهي امور پژوهشي تأسيس گرديد و جهت پشتيباني و تأمين منابع و امكانات مورد نياز طلاب، محققان و اساتيد گرامي تلاش‌هايي را به انجام رسانده است.در اين اداره واحدهاي پنج‌گانه به شرح ذيل مشغول فعاليت در عرصه امور پژوهشي مي‌باشند.

1. واحد همايش‌هاي علمي

اين واحد در هر سال تحصيلي دو همايش، برگزار مي‌كند. اين همايش‌ها با فراخوان گسترده در سراسر كشور وبا محورهاي مختلف ، كار خود را آغاز و سپس بررسي و گزينش مقالات دريافتي برتر مي‌پردازد. در اين همايش‌ها از سخنراني عالمان و انديشوران حوزوي نيز استفاده مي‌شود. تاكنون پانزده همايش در موضوعات مختلف در مجتمع آموزش عالي فقه برگزار شده است.

برای دیدن لیست همایش ها و دریافت فایل های آن به این صفحه مراجعه نمایید.

 

2. واحد نشست‌هاي علمي

نشست‌هاي علمي پنج شنبه هر هفته در ايام درسي با برگزاري ميزگرد يا دعوت از سخنرانان برجسته حوزوي و دانشگاهي در يكي از موضوعات پيشنهادي يا انجمن‌هاي علمي پژوهشي برگزار مي‌گردد. تاكنون 104 نشست علمي برگزار شده است. تنوع موضوعات اين نشست‌ها به‌گونه‌اي است كه علايق همه طلاب محترم درگرايش‌هاي مختلف علمي را در بر مي‌گيرد.

برای دیدن لیست نشست ها و دریافت فایل های آن به این صفحه مراجعه نمایید.

 
3. واحد مسابقات علمي و پاسخ به سؤالات عقيدتي

معاونت پژوهش مجتمع با همكاري انجمن‌هاي علمي، مسابقات متعددي در موضوعات مختلف علمي، طراحي و برگزار كرده است.

علاوه بر آن اين واحد با هدف پاسخ‌گويي به شبهات ديني طلاب محترم با گردآوري شبهات و سئوالات محوري با كمك انجمن هاي علمي طلاب و فضلا پاسخ آن را تهيه و درقالب جزوه «پرتو پژوهش» منتشر مي‌نمايد. معمولاً هر ماه يك شماره از پرتو پژوهش چاپ ودر مراكز حوزوي و دانشگاهي توزيع مي‌شود كه مورد استقبال اين مراكز بوده است.

4. واحد نشريات علمي

به منظور بهره‌مندي از توان علمي اساتيد گران‌قدر و طلاب محترم ، دو نشريه تخصصي و يك نشريه فرهنگي اجتماعي با عناوين ذيل منتشر مي‌شود :

- كوثر معارف (نشريه علمي- پژوهشي)

- فقه و اصول (نشريه تخصصي)

- زمزم معارف(نشريه فرهنگي- اجتماعي)

5. واحد انجمن‌هاي علمي- پژوهشي

واحد‌انجمن‌هاي علمي در بخش‌هاي همايش‌ها، نشست‌ها، مسابقات علمي، پاسخ به سؤالات عقيدتي و نشريات و...، خدمات ارزشمندي ارايه مي‌دهد.

طلاب محترم مجتمع(تا سال 1388) در نه گرايش علمي داراي انجمن هستند كه عبارتند از:

انجمن‌هاي اخلاق وتربيت، فلسفه، تاريخ، علوم قرآن، فقه و اصول، ادبيات، كلام، فقه اقتصادي و فقه قضايي.

اداره امور خدمات پژوهشي

در اين اداره نيز واحدهاي پنج‌گانه به شرح ذيل به ارايه خدمات پژوهشي مي‌پردازند.

1. واحد كلاس‌هاي كارورزي و دانش‌افزايي محققان

به جهت تعميق و توسعه بنيه‌ علمي محققان، كشف و پرورش استعدادهاي درخشان، آموزش و تقويت روش‌ها و مهارت‌هاي پژوهشي دانش پژوهان، بسترسازي تأمين نيروهاي پژوهشگر و پژوهش‌يار، واحد كارورزي و دانش افزايي محققان مجتمع از سال 1384 اقدام به برگزاري دوره‌هاي آموزشي نموده است. كلاس‌هاي برگزار شده در زمينه‌هاي: اخلاق و تربيت، فلسفه و كلام، تاريخ، قرآن و فقه و اصول بوده است.

2. واحد سازماندهي مطالعات و تحقيقات

اين واحد با هدف ساماندهي تحقيقات، جهت دهي موضوع تحقيقات به موضوعات روز و مورد نياز ونيز انتشارآثار برتر در نشريات ودر اختيار عموم قرار دادن كليه آثار به صورت بانك اطلاعات (آرشيوي)، فعاليت خود را آغاز كرده است.

3. واحد شناسايي و حمايت از محققان

اين واحد به عنوان اولين گام در شناسايي محققان، با هدف شناسايي، جذب و ساماندهي محققان محترم اقدام به تشكيل پرونده پژوهشي براي طلاب نموده است.

طلاب داراي رتبه پژوهشي از خدماتي همچون: بن خريد كتاب و كالاهاي مصرفي، معرفي به مراكز علمي، ارايه مشاوره هاي پژوهشي، معرفي جهت دريافت كمك هزينه تحصيلي، كمك هزينه مسكن، كمك هزينه سفر، در اولويت قرار گرفتن جهت دريافت مسكن، تجليل از محققان و مترجمان برتر، بهره‌مند مي‌شوند.

4. واحد ارزيابي آثار

در اين واحد آثار ارايه شده طلاب محقق، جهت ارزيابي به گروه‌هاي علمي ارسال و پس از ارزيابي، امتياز اثر ثبت مي‌شود. بر اين اساس محققين درگروه‌هاي (الف، ب، ج و د) سطح بندي شده و حمايت‌هاي لازم (مادي و معنوي) به آنان ارايه مي‌شود.

اين واحد همچنين نمايشگاه آثار محققان، را جهت بازديد عموم، بر پا مي‌كند.

اين واحد تاكنون توانسته است با همكاري گروه‌هاي علمي بالغ بر 7000 اثر به زبان‌هاي عربي، فارسي، تركي آذري، تركي استانبولي، اردو، بنگالي، اندونزي، انگليسي، اسپانيولي، تاجيكي، پشتو، آلماني، مالايو، سندي و پنجابي را ارزيابي نمايد.

5. واحد تأليف وترجمه

با توجه به نياز جوامع بين المللي، خصوصاً حقيقت جويان و حق پويان به شناخت معارف اسلام و اهل بيت (ع)، تاليف وترجمه آثار تأثيرگذار ديني به زبان‌هاي زنده دنيا امري ضروري است. اين موضوع از سال 1388 در دستور كار معاونت پژوهش مجتمع قرار گرفت و در گام اول كتاب پرتو پژوهش- كه حاوي مطالبي در زمينه پاسخ به سؤالات عقيدتي است- به پنج زبان انگليسي، عربي، تركي استانبولي، تركي آذري و اردو ترجمه شد.

اداره امور كتابخانه و بانك اطلاعات

مدرسه و کتاب‌خانه حجتيه در سال 1326 شمسي با عنايات مرحوم حضرت آيت ا... العظمي حجت کوه کمره‌اي«ره» تأسيس شد. اين کتاب‌خانه همزمان با تأسيس مرکز جهاني علوم اسلامي فعاليت خود را در جهت خدمت به طلاب غير ايراني تغيير داد. مدرسه عالي فقه و معارف اسلامي در مدرسه مباركه حجتيه در سال 1381 ه‍ ش کتاب‌خانه مدرسه عالي فقه و معارف اسلامي (حجتيه) نيز در جهت اهداف و وظايف مدرسه به منظور سازماندهي منابع کتاب‌خانه‌‌اي (اعم از کتاب، نشريه، پايان‌نامه...) و با هدف ارايه خدمات علمي و پژوهشي به طلاب،‌ محققان،‌ اعضاي هيأت علمي و کارکنان مجتمع، زير نظر معاونت پژوهش مجتمع فعاليت خود را شروع کرد.

با تأسيسجامعة‌المصطفي-العالميه و توسعه مدرسه عالي فقه و معارف اسلامي به مجتمع آموزش عالي فقه، کتاب‌خانه نيز جايگاه خاصي در اين مجتمع يافت و به اداره کتاب‌خانه و بانک اطلاعات ارتقاء يافت. در حال حاضر کتاب‌خانه ازساعت 6 تا 22 به ارايه خدمات مي‌پردازد.

اين کتاب‌خانه که داراي دو کتاب‌خانه زير مجموعه مستقر در مدارس شهابيه و مومنيه مي‌باشد، داري دو بخش اصلي مي‌باشد.

بخش اول: خدمات فني

شامل کارهايي است که براي ساخت و سازماندهي مجموعه کتاب‌خانه اعم از کتاب‌ها، نشريات ادواري و ساير مواد خواندني چاپي، غيرچاپي، ديداري ـ شنيداري و همچنين حفظ و مراقبت ازكتاب‌ها و كتاب‌خانه صورت مي‌گيرد. خدمات فني موجب مي‌شود مجموعه خواندني کتاب‌خانه بر اساس روشي اصولي حفظ و نگهداري شود تا به شکل مناسبي مورد بازيابي و دستيابي سريع و آسان اعضا و مراجعان، قرار گيرد. دراين بخش واحدهاي زير مشغول خدمت‌رساني هستند:

1. واحدمجموعه‌سازي

اين واحد وظيفه انتخاب، سفارش، پيگيري و تهيه منابع كتاب‌خانه‌اي اعم از مواد كتابي مانند كتاب، نشريات ادواري و مواد غيركتابي مانند پايگاه‌هاي اطلاعاتي و مواد ديداري و شنيداري را بر عهده دارد. کتاب‌خانه هر چقدر هم منظم باشد و از بهترين روشهاي رده‌بندي و بهترين کتاب‌داران برخوردار گردد، مسلماً بدون داشتن کتاب و مواد خواندني مفيد و مطلوب نمي‌تواند در قالب کتاب‌خانه‌اي خوب خدمات لازم را ارايه دهد.

2. واحدفهرست‌نويسي و رده‌بندي

روشي مبتني بر اصول سرعت، صحت و سهولت که مجموعه کتاب‌خانه را در بستر نظم و ترتيب قرار مي‌دهد. هدف از فهرست نويسي خدمت بهتر به مراجعه‌کننده است، زيرا شناسنامه‌اي براي هر يک از مواد خواندني در کتاب‌خانه تهيه مي‌شود كه متقاضي را به سمت مطلوب خود هدايت مي‌کند. در واقع اين روش که تجزيه و تحليل کتاب به ساده‌ترين و کوتاه‌ترين حد ممکن مي‌باشد، کليد ارتباط بين کتاب‌دار و مراجعه‌کننده است. اين کار شامل مراحل زير مي‌باشد:

الف) فهرست نويسي توصيفي

در اين مرحله به تشخيص و توصيف ظاهري کتاب پرداخته مي‌شود مثل نام مولف، عنوان کتاب، ويرايش،‌ محل نشر،‌ نام ناشر، تاريخ نشر، تعداد صفحات يا جلدها و ساير مشخصاتي که باعث شناسايي اثر مي‌شود.

ب) فهرست نويسي تحليلي

در اين مرحله به تجزيه و تحليل کتاب پرداخته مي‌شود و علاوه بر تعيين موضوع و شناسه‌هاي موضوعي،‌ برخي از اجزاي کتاب را که موجب شناخت بيشتر اثر شده و کليدي براي بازيابي آن به شمار مي‌رود،‌ مشخص مي‌کند تا به نام شناسه کتاب،‌ ارايه گردد.

ج) رده‌بندي

اين مرحله روشي است که موجب چيدن منظم کتاب‌ها در قفسه به حسب موضوع مي‌شود که براساس طرحي از پيش تعيين شده به کتاب‌ها رده داده مي‌شود. از مهم‌ترين رده‌بندي‌ها، رده‌بندي کتاب‌خانه کنگره مي‌باشد که در اين کتاب‌خانه نيز از اين رده‌بندي استفاده مي‌شود.

3. آماده‌سازي

اين بخش كار ثبت، برگه‌آرايي و زدن برچسب عطف کتاب و برچسب بارکد و ديگر مراحل آماده‌سازي منابع كتابخانه‌اي را براي استقرار در جاي خود در کتاب‌خانه انجام مي‌دهد.

بخش دوم: خدمات عمومي

تلاشي است سازمان‌يافته، جهت بهره‌گيري بيشتر از مجموعه كتاب‌خانه، برآورد نيازهاي اطلاعاتي مراجعان و ايجاد و حفظ هماهنگي ميان کتاب‌خانه و استفاده‌کنندگان.

هدف اصلي خدمات عمومي اين است که همه منابع اطلاعاتي مورد نياز از طريق خدمات امانت،‌ مرجع، اطلاع‌رساني و... در دسترس مراجعه‌کنندگان قرار گيرد. نظام‌هاي اطلاع‌رساني كه پشتيبان قوي كتاب‌خانه مي‌باشند, با وسايل و تجهيزات مدرن در ارايه خدمات بهتر و رضايت بيشتر مراجعين گام‌هاي زيادي برداشته‌اند مانند امانت, مرجع, اطلاع‌رساني و...، به همين جهت كتاب‌خانه‌ها به خصوص كتاب‌خانه‌هاي پيشرفته خدماتي نو و بهتر از قبل ارايه مي‌دهند. واحدهاي زيرمجموعه بخش خدمات عمومي عبارتند از:

1. واحد مخزن و سالن مطالعه

در اين واحد علاوه بر نگهداري منابع کتاب‌خانه بر اساس نظم منطقي(رده‌بندي)، به مراجعان خدمات ارايه مي‌گردد که ازجمله اين خدمات مي‌توان به کمک در جستجوي منابع و دست‌يابي به آنها و استفاده از منابع گوناگون نظير کتاب‌هاي مرجع نام برد.

2. واحد امانت

واحد امانت كتاب‌خانه, رابطي است ميان استفاده‌كنندگان از يك طرف و كاركنان مجموعه كتاب‌خانه از طرف ديگر, طرح‌ريزي و سازماندهي دقيق وظايف واحد امانت و توجه عميق به علايق و خواسته‌هاي مراجعان و آشنايي كامل كتاب‌داران با كتاب‌ها و مواد موجود در كتاب‌خانه موجب توفيق بيشتر اين واحد خواهد بود.

3. واحدنشريات ادواري

نشريات ادواري، منبع مهمي براي مراجعه‌كنندگان هستند. اين منابع اطلاعات جاري را در زمينه‌هاي مختلف مانند تحقيق و توسعه, آموزش, سمينارها و سمپوزيوم‌ها و مانند آن كه قابل توجه‌اند فراهم مي‌سازد. اين واحد، نشريات ادواري مناسب را كه حاوي اطلاعات مورد علاقه و توجه استفاده‌كنندگان است تهيه و به مراجعان خدمات ارايه مي‌كند.

4. واحدپايان‌نامه‌ها

با توجه به اهميت پايان‌نامه‌ها و اين‌كه پايا‌ن‌نامه‌ها پژوهش‌هاي اصيل و يا كاربردي مي‌باشند شرايط خاصي براي نگهداري و دسترسي به آنها تدارك ديده شده است. در اين واحد پايان‌نامه‌هايي كه سازماندهي گرديده‌اند، نگهداري و به مراجعه‌كنندگان ارايه خدمات مي‌شود.

5. واحدبانک اطلاعات

ازجمله وظايف اين واحد، آموزش استفاده‌كنندگان از خدمات بخش اطلاع‌رساني و بازيابي اطلاعات در پايگاه‌هاي اطلاعاتي و بانك‌هاي اطلاعاتي تهيه شده مي‌باشد.در اين راستا 239 نرم‌افزار در حوزه‌هاي مختلف تهيه و استفاده از آن براي مراجعان به اين بخش فراهم گرديده است.

گفتني است بخش كافي نت نيز- كه به صورت خصوصي اداره مي‌شود- با نظارت اين مجموعه در مجتمع فعاليت مي‌كند.

بازديد کنندگان اين صفحه: 7887 بازديدکنندگان امروز: 211 کل بازديدکنندگان: 3401719 زمان بارگذاری صفحه: 1/3120
قم چهار راه شهدا خیابان حجتیه تلفن 37182125-025 - تمامی حقوق این سایت برای مجتمع آموزش عالی فقه محفوظ است.