جستجو
جستجوی پیشرفته
English | فارسی | Urdu | Az | العربی
صفحه اصلي > اخبار مجتمع 


  چاپ        ارسال به دوست

نشست بصیرت افزایی «جریان شناسی گروه های انحرافی تکفیری »

 نشست بصیرت افزایی «جریان شناسی گروه های انحرافی تکفیری »

 ساختمان شماره دو مجتمع آموزش عالی فقه (مجتمع امین)

   در تاریخ 11/11/95 نشست علمی «جریان شناسی گروه های انحرافی تکفیری» با همکاری معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه در سالن همایشهای ساختمان شماره دو مجتمع آموزش عالی فقه (مجتمع امین) با حضور حجت­الاسلام والمسلمین ترابی رئیس محترم مدرسه عالی فقه تخصصی، حجت­الاسلام والمسلمین عزیزی رئیس اداره تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه، اساتید و طلاب و پرسنل مدرسه عالی فقه تخصصی و مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی برگزار گردید. جلسه با تلاوت قرآن آغاز گردید و پس از آن سخنران نشست حجت­الاسلام والمسلمین دکتر فرمانیان به ایراد سخنرانی و بیان مباحث علمی در خصوص موضوع نشست بصیرت­افزایی پرداختند. ایشان گفتند: « اهل سنت از لحاظ اعتقادی سه دسته هستند:

1)     اشاعره: حدود 450 میلیون نفر

2)     ماتریدیه: حدود 350 میلیون نفر

3)     اصحاب حدیث و سلفیه: حدود 250 میلیون نفر

در حال حاضر اسلام سنتی فعالیت تبلیغی جدی ندارد و مسلمانان سکولار هم همین طور هستند، با توجه به فعالیت و تبلیغات فراوانی که سلفیه دارند تخمین زده می­شود طی سالهای آینده اصحاب حدیث و سلفیه به 500 میلیون نفر برسند.

از دل اصحاب حدیث ابن تیمیه بیرون آمد. قبل از او هیچ بحثی از سلفی گری در اهل سنت مطرح نبود. او سلفی گری را بوجود آورد و با سه کارکرد، این مکتب اعتقادی را توسعه داد:

‌أ)       در آن زمان با توجه به اینکه اهل حدیث ضعیف شده بودند و تفکر اشاعره غالب بود، ابن تیمیه گفت: اهل سنت باید به سلف برگردد ( همه اهل سنت برای کلمه سلف احترام و عظمت خاصی قائل هستند). او گفت: تفکر صحیح، تفکر سلف است که در زمان کنونی اصحاب حدیث حامل تفکر سلف هستند. پس هرکس می­خواهد اسلام واقعی را درک کند، باید به عقیده اصحاب حدیث و سلف برگردد.

‌ب)  تعریف جدید از مفهوم توحید و شرک و توسعه در مفهوم عبادت.

‌ج)    تغییر در مفهوم اجتهاد (غیر مقلدها  و حرمت تقلید) که اجتهاد واجب است و تقلید از رهبران مذاهب اربعه حرام است و این مطلب را سلف گفته است که مسلمانان باید اجتهاد کنند و نباید اعمالشان را از روی تقلید انجام دهند و هر کس تقلید کند باید او را توبه دهیم.

گسترش مجدد تفکر سلفی در قرن دوازده قمری صورت گرفت. در آن زمان محمد بن عبدالوهاب یکی از فرقه­های تکفیری به اسم وهابیت را پایه­گذاری کرد. وهابیت با خشونت و قتل در عربستان سربرآورد و به کمک انگلستان گسترش یافت. هم­پیمان شدن محمد بن عبدالوهاب با  آل سعود ، او را در مسیر قدرت قرار داد. عربستان سعودی با حمایت انگلستان بعد از جنگ جهانی اول اعلام استقلال کرد. انگلستان به مدت حدود سی سال مأموری را همراه عبدالعزیز کرد و هر زمان عبدالعزیز از خواسته­های انگلستان تخطی می­کرد قسمتی از کشور عربستان را جدا می­کرد و حکمرانی آنرا به دیگران می­داد از جمله اردن، امارات، کویت و ....  عربستان بعد از جنگ جهانی دوم با توجه به تضعیف انگلستان به آمریکا نزدیک شد و قراردادهای نفتی 70 ساله با شرکتهای نفتی آمریکا بسته شد و نفوذ آمریکا در عربستان بیشتر شد. با ظهور شوروی برخی از مسلمانان در کشورهای اسلامی گرایش به سوسیالیست پیدا کردند، از قبیل جمال عبدالناصر، قذافی، صدام، حافظ اسد و .... آمریکا در این زمان احساس خطر کرد و با  تحریک عربستان و حمایت کشورهای همسو با خود، جهت جلوگیری از گسترش تفکر سوسیالیستی در جهان اسلام، سازمان کنفراس اسلامی بنا نهاده شد. در همین راستا آمریکا دست عربستان را در زمینه اعزام مبلغین و راه­اندازی مدارس دینی در سراسر جهان باز گذاشت و بدین ترتیب تفکر سلفی تکفیری وهابیت گسترش یافت.

یکی دیگر از زمینه­های گسترش تفکر سلفی ظهور فرقه دیوبندیه بود. تاسيس مدرسه ديوبند در 1867 میلادی توسط ملا قاسم نانوتويصورت گرفت. گسترش سريع اين تفکر در ميان اهل سنت شبه قاره هند به حدی بود که حدود یکصد میلیون نفر از حنفیان هز پیروان این فقه شدند. یکی از مهمترین مبانی اعتقادی دیوبندیه پذيرش نوعي از توسل و رد عزاداري و نذر و استغاثه براي اولياي الهي است. یکی از گروههای دیوبندیه جماعت التبلیغ هستند.تاسيس این گروه توسط ملا محمد الیاس کاندهلوي در سال 1926 صورت گرفت. در این گروه تبليغ توسط غير روحانيون با  روش خاصی انجام میشود و  در 160 کشور حضور دارند. در حال حاضر حدود ده میلیون مبلغ دارند. جماعت التبلیغ به ايران اسلامي از 70 سال قبل ورود کرده است و با  گسترش تفکر ديوبنديه در جنوب شرق ايران و تاسيس دارالعلوم زاهدان، در ایران فعالیت گسترده دارد. این جماعت حدود سیصد هزار مبلغ در مصر دارند. تفکر دیوبندیه به مفهوم اخص کلمه، سلفی نیستند ولی به مفهوم عام کلمه، سلفی هستند. این تفکر برای عبادت همان مفهومی که ابن تیمیه در نظر گرفت را پذیرفته است. تفکر دیوبندیه به خودی خود، اعتقاد تکفیری جهادی ندارد ولی با کمترین تأثیر پذیری، گروههای تند تکفیری از آن خارج شدند. یکی از این گروههای تکفیری سپاه صحابه است که از دل آن، طالبان ظهور کرده است. آمریکا ، عربستان و پاکستان برخی طلاب افغانستان که دیوبندی بودند را آموزش نظامی دادند و با تشکیل طالبان جهت نفوذ در افغانستان و تشکیل حکومت در راستای تأمین منافع این کشورها اقدام کردند. هدف انتقال نفت و گاز آسیای مرکزی از راه افغانستان و پاکستان به دریا و ارسال به کشورهای غربی بود که در این راستا شرکتهای نفتی آمریکایی با حکومت طالبان که 90درصد افغانستان را تحت اشغال خود داشت، قرارداد بستند.

جریان سوم سلفی، سلفیه اصلاحی در شمال آفریقا بود. سيد محمد رشيد رضا شاگرد سيد جمال و عبده کتابهای ابن تیمیه را خواند و تفکرات ابن تيميه را پذیرفت که منجر به  حضور وهابيت در مصر و دفاع از وهابيت در مجله المنار به مدت 25 سال شد. یکی از عقاید سلفیه اصلاحی آفریقا عدم تکفیر مسلمانان است. حسن البناء با پذیرش تفکر سلفی اعتدالی از رشید رضا اخوان المسلمین را بنا نهاد. ویژگی اخوان المسلمین این است که مباحث مطرح از سوی ابن تیمیه را به عنوان فروع اعتقادی قبول دارند. اخوان المسلمین نوعی سلفيه تقريبي و عضو دارالتقریب و رويکرد سياسي اعتدالي دارند. حضور در 70 کشور جهان و تاکید بر تاسیس حکومت اسلامی از ویژگیهای آنان است.از جمله اخوانی ها میتوان به  برهان الدین ربانی، حسن ترابی، راشدالغنوشی، اردوغان، یوسف قرضاوی، محمد غزالی، سعید حوّاء اشاره کرد. در حال حاضر حدود یکصد میلیون از مسلمانان، اخوانی هستند.

القاعده یکی از گروههای سلفی جهادی است.با پیروزی اسلام گراها در الجزایر و کودتای نظامیان علیه آنان در سالهای 1994 تا 1998 القاعده به رهبری اسامه بن لادن تاسیس شد. از جمله اقدامات آنان حمله علیه سفارت خانه های آمریکا در آفریقا و یازدهم سپتامبر 2001 بود که پس از آن آمریکا به افغانستان و عراق حمله کرد. پیشینه داعش در عراق به حمله آمریکا به عراق در سال 2003 برمیگردد. پس از آن سلفیه جهادی به عراق وارد شدند و شاخه القاعده عراق به وسیله ابومصعب الزرقاوی  شد. در سال 2004  زرقاوی با اسامه بن لادن بیعت کرده و القاعده فی بلاد الرافدین را تاسیس کرد. از خصوصیات زرقاوی تاکید او به جنگ با شیعه با نوشتن رساله «هل اتاک حدیث الرافضه» بود و رد این راستا با سران القاعده در کشتار شیعیان عادی اختلاف داشت. در سال  2006 چند گروه جهادی متحد شده و شورای مجاهدین به ریاست عبدالله رشید البغدادی تاسیس گردید و در همان سال زرقاوی در حمله آمریکائی ها کشته شد. پس از آن ابوعمر البغدادی به ریاست القاعده عراق و شورای مجاهدین انتخاب شد و وزارت جنگ به ابوحمزه مهاجر سپرده شد و دولت اسلامی عراق به رهبری ابوعمر الهاشمی الحسینی البغدادی با ده وزارت خانه (ابوعمر البغدادی) تاسیس شد. در سال 2007 بیانیه اعتقادی دولت اسلامی عراق در 19 بند و جواز قتل شیعیان  صادر گردید و در سال 2010 ابوعمر بغدادی و ابوحمزه مهاجر در حمله آمریکائی ها به مواضع القاعده در عراق کشته شدند که پس از آن ابوبکر البغدادی به ریاست دولت اسلامی عراق انتخاب شد.

مبانی فکری داعش: پذیرش مبانی معناشناختی ابن تیمیه در باب  توحید و شرک، ایمان و کفر، سنت و بدعت، علی الخصوص شرک بناء بر قبور، مفهوم جاهلیت و جهاد معالم فی الطریق سید قطب و تاکید بر آیه فلم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون، عدو قریب دانستن مسلمانان و عدو بعید دانستن آمریکا و اسرائیل، تاکید بر «نواقض الاسلام» محمد بن عبدالوهاب و تاکید بر جمله «قوام الدین بکتاب یهدی و بسیف یهدی» است.در ادامه ابوبکر البغدادی در ماه مبارک رمضان ادعای خلافت کرد و برخی از گروههای جهادی مثل انصار بیت المقدس، القاعده مغرب، شاخه های انصارالسنه در شمال آفریقا موافقت خود را اعلام کرده و با او بیعت کردند. رساله «رفع الملام عن مجاهدی دوله الاسلام فی العراق و الشام» و رساله «القول الصافی فی صحه بیعه ابی بکر البغدادی» در تایید خلافت ابوبکر بغدادی به نگارش در آمد ولی القاعده، ابومحمد مقدسی، ابوقتاده فلسطینی، آل الشیخ مفتی عربستان، عدنان عرعور، یوسف قرضاوی و... با خلافت ابوبکر البغدادی مخالفت کردند.»

پس از سخنرانی و در ادامه پرسش و پاسخ طلاب با حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرمانیان انجام شد و جلسه ساعت 12 پایان یافت.                                                                                        


٠٩:٤٠ - پنج شنبه ١٤ بهمن ١٣٩٥    /    شماره : ٨٢٩١١    /    تعداد نمایش : ١٧٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





بازديد کنندگان اين صفحه: 917211 بازديدکنندگان امروز: 254 کل بازديدکنندگان: 3322835 زمان بارگذاری صفحه: 1/2344
تمامی حقوق این سایت برای مجتمع آموزش عالی فقه محفوظ است.