جستجو
جستجوی پیشرفته
English | فارسی | العربی
صفحه اصلی > مدیریت و معاونتها > معاونت آموزش > بانک پایان نامه ها 
جستجو در بانک اطلاعات پایان نامه | | | لیست کلی پایان نامه ها
دلايل و انگيزه‌هاي مخالفان فلسفه در جهان اسلام تاریخ ثبت : 1391/01/23
طبقه بندي : ,,
عنوان پایان نامه : دلايل و انگيزه‌هاي مخالفان فلسفه در جهان اسلام
نگارنده : سيدمحمدعلي عادلي
استاد راهنما : سيد ابراهيم موسوی
استاد مشاور : محمدمهدي احمدي
استاد داور : احمد عابدي اراني
رشته تحصیلی : نامشخص
گرایش تحصیلی : فلسفه و کلام
گروه : نامشخص
تاریخ دفاع : 1387/02/31
چکیده :

چکیده پایان نامه

با تأکیداتی که قرآن نسبت به علم، تفکر و تعقل داشت، مسلمین به علوم تمدنهای کهن از جمله فلسفه روی آوردند. بغداد مرکز علم و تمدن گردید و در نتیجه تضارب افکار، مذاهب فقهی و کلامی تأسیس و دو گرایش عقلی و نقلی ایجادشد. عباسیان ابتدا از عقلانیت حمایت کردند؛ اما متوکل به محدّثین پیوست.اشاعره نیز با محدّثین همراه شدند.خلفای جور که عقلانیت را به صلاح خود نمی دیدند، از اشاعره حمایت کردند؛لذا اشعریّت مذهب رسمی در جهان اسلام شد. در مخالفت با فلسفه انگیزه های دینی، سیاسی و معرفتی دخالت داشته که از عدم معرفت صحیح دین و فلسفه نشأت گرفته است. موروثی شدن خلافت نیز در این امر دخیل بوده است؛زیرا خلفا از علم و معرفت بیگانه بودند؛ لذا در تجهیل مردم می کوشیدند. ولی مخالفین دلایل دینی را مطرح کرده به تکفیر فلاسفه و تحریم علوم آنان فتوا دادند.مهم ترین دلایل، تعارض فلسفه با دین عنوان شد که در سه موضوع بروز کرد: قدرت و اراده خداوند در آفرینش عالم، حشر اجساد و علم خدا به جزئیات.اشاعره، قانون علیت را مردود دانستند.انکار علّیت به معنای انکار نظام مندی عالم و تخریب بنیاد علوم طبیعی بود. محدثین با تمسک به «حسبنا کتاب الله» و آیه اکمال، اسلام را از علوم بیگانه بی نیاز دیدند، بحث در عقاید را ممنوع و عقل را از معرفت دین عاجز دانستند.غزالی به سه دلیل فلاسفه را تکفیر کرد: قدم عالم، انکار علم خدا به جزئیات و معاد جسمانی. از نظرفلاسفه اسلام جهان مخلوق خدا و خدا عالم به کل اشیااست. معاد جسمانی را قبول دارندو به پیامبران ایمان دارند؛ اما متشرعین زبان فلاسفه را نفهمیده و فلاسفه را تکفیرکردند. غزالی، علوم ریاضی و طبیعی را نیز به دلیل ارتباط با فلسفه تحریم و تحصیل آنها را ممنوع کرد. فقه و کلام را نیر از علوم دنیا دانست و منزلتشان را تنزّل داد.او فقر را بر غنا، ذلّت را بر عزّت، و انزوا را بر اجتماع ترجیح داد و ریاضت صوفیانه را تنها راه سعادت بشر دانست. افکار غزالی با تعالیم اسلام مغایر است؛ اما او ماهرانه آنها را جامه اسلام پوشاند. مولوی به نظمش در آورد و فیض جامه تشیع پوشاند.جمود اصحاب حدیث و اشاعره، علم ستیزی غزالی و تعصبات ابن تیمیه و اتباعش اثرات ناگوار داشته و عنوان «مجدد قرن»نیز، اثرگذاری آنها را در جهان اسلام، مضاعف کرد.غلبه مغول، فتنه صلیبیان، زوال تمدن اسلامی و تسلط استعمار، از نتایج افکار منجمد مخالفان علم، فلسفه و عقلانیت در دنیای اسلام است. افکار اشاعره اخباریان شیعه را نیز متأثّر کرد و اجتهاد را به چالش کشید. اسلام با علم و حکمت مخالف نیست؛ بلکه مبتنی بر عقلانیت است. هدف از این تحقیق نیز بیان دلایل و انگیزه های مخالفان علم و فلسفه و پیوند میان دین و زندگی و ارتباط معنویت با طبیعت است. عزت و اقتدار مسلمین، منوط به بازگشت به تعالیم قرآن و سنت و توجه به علم، عقلانیت، عزّت طلبی، جامعه گرایی و خرافه زدایی از آموزه های دینی است. قرآن و سنت با علم و حکمت دشمنی ندارد، علوم محصول تفکر همه انسانها در طول تاریخ است؛تقسیم علم به اسلامی و غیر اسلامی، جفا در حق علم و اندیشه است. پیشوایان اسلام همواره مشوق تحصیل علم و معرفت بوده اند.

فهرست : <#f:3178/>
واژگان کلیدی : وحی، دین، عقل، کلام و متکلمین، ظاهریه، اهل حدیث، اشاعره، غزالی، مکتب تفکیک، فلسفه.
توضیحات : <#f:3180/>
تعداد نمایش : 2419 <<بازگشت
بازديد کنندگان اين صفحه: 1026822 بازديدکنندگان امروز: 177 کل بازديدکنندگان: 3356962 زمان بارگذاری صفحه: 1/7031
تمامی حقوق این سایت برای مجتمع آموزش عالی فقه محفوظ است.